Корекційно-розвивальна робота у структурі навчально-виховного процесу
Корекційно-розвивальна робота– це система заходів, що дозволяють вирішувати завдання своєчасної допомоги дітям, які зазнають труднощі у навчанні і шкільній адаптації.
Основне завдання корекційно-розвивальної роботи – підвищення загального рівня розвитку дитини; восповненя прогалин її попереднього розвитку і навчання, розвиток недостатньо сформованих вмінь та навичок, підготовка дитини до адекватного сприйняття навчального матеріалу.
Умови організації корекційно-розвивальної роботи:
· наявність у закладі соціально-педагогічної служби;
· наявність підготовлених щодо цієї роботи педагогів-реабілітологів і дефектологів;
· відповідна матеріальна база і методичне забезпечення;
· включення у функціональні обов’язки заступника директора школи питань, пов’язаних з корекційно-розвивальної роботи;
· організація постійно діючої консультативної служби для дітей та батьків.
Методи і прийоми здійснення корекційно-розвивальної роботи узгоджуються з ідеями і принципами педагогічної підтримки.
Предметом педагогічної підтримкиє процес сумісного з дитиною визначення її власних інтересів, цілей, можливостей і шляхів подолання проблем, що заважають їй зберегти власну людську гідність і самостійно досягати очікуваних результатів у навчанні, самовихованні, спілкуванні, житті в цілому. Здійснення такої педагогічної підтримки базується на принципах:
· згода дитини на допомогу і підтримку;
· опора на наявні сили і потенційні можливості особистості;
· віра у ці можливості;
· орієнтація на здатність дитини самостійно переборювати труднощі, долати перешкоди;
· співробітництво;
· конфіденційність;
· доброзичливість й безоціночність;
· безпека, захист здоров’я, прав, людської гідності;
· реалізація принципу "не нашкодь ”;
· рефлексивно-аналітичний підхід до процесу і результату.
На сьогоднішній день педагогічному колективу доводиться працювати з дітьми яких визначають як «учнів з труднощами розвитку» або «дітей з обмеженими психофізичними можливостями».
Це такі категорії дітей:
- діти з порушенням здатності до навчання - характерний значний розрив між досягненнями в певних сферах і загальним рівнем інтелекту; можуть спостерігатися проблеми з мовою, читанням і письмом, а також труднощі з аргументацією, гіперактивність, неуважність;
- важковиховувані діти – виявляють несприятливість і опірність щодо виховного впливу;
- педагогічно запущені діти – навчання, виховання і розвиток яких представляє важку педагогічну задачу;
- діти з патологічними відхиленнями психіки, що важко піддаються виправленню, коригуванню.
Здійснення реабілітації таких дітей містить в собі систему педагогічних заходів, що спрямовані на включення дитини у соціальне середовище:
- залучення до навчальної, пізнавальної діяльності; - залучення до соціальних контактів; - залучення до життєвої активності у соціумі.
Щодо забезпечення цілісного, комплексного підходу у роботі з важкими дітьми необхідно належним чином вникнути: що містить в собі корекційно-розвивальна робота.
Етапи педагогічної підтримки:
1. Діагностичний – фіксація факту сигналу проблемності, проектування діагностики припущеної проблеми, встановлення контакту з дитиною проговорення проблеми самим учнем, сумісна оцінка проблеми.
2. Пошуковий – організація пошуку причин виникнення проблеми, огляд ситуації з різних сторін.
3. Договірний – проектування дій педагога і дитини, налагоджування договірних відносин і заключення договору у будь-якій формі.