Аналітичні аспекти планування науково-методичної роботи в ЗДО.

Організація та планування методичної роботи з педагогічними кадрами в дошкільному закладі носить діагностично-прогностичний характер, оскільки лише знання особистісних рис усіх категорій педагогічних працівників, їхніх проблем і потреб, рівня творчих здібностей і професійної майстерності дає можливість методисту грамотно, змістовно та результативно спланувати методичну роботу,враховуючи умови дошкільного навчального закладу.

Для досягнення цієї мети визначаються такізавдання:

забезпечення цілеспрямованого методичного навчання всіх категорій педагогічних працівників (завідувач, методист, вихователі, молоді спеціалісти, вихователі-фахівці, керівники РМО та шкіл);

здійснення диференційованого підходу до вибору форм і засобів навчання педкадрів; використання інноваційних форм методичної роботи з ними;

вдосконалення науково-теоретичної, методичної та психологічної підготовки педагогів;

стимулювання педагогів до самоосвіти, активізація їхньої творчої ініціативи.

Принципи методичної роботи:

педагогічна співпраця з вихователями; робота в режимі довіри та доброзичливості; забезпечення творчої атмосфери тастимулювання творчої активності педагогів; надання вихователю права вибору; системність і дієвість методичних заходів; щоденна взаємодопомога; випереджальний характер методичної роботи.

Отже, першим кроком до організації та планування методичної роботи в ЗДО є вивчення професійної компетентності педкадрів на певній діагностичній основі.

Завдання професійного діагностування:

визначити ставлення до професійних обов'язків та рівень знань і вмінь кожного педагога;

виявити позитивні і негативні сторони діяльності педагога, причини негативів у його роботі. Діагностичні дослідження, анкетування показують, що педагогизавжди чекають від методичної служби практичної допомоги.

Виходячи з цього, й укладається структура методичної роботи в закладі та її планування з активним використанням інноваційних технологій.

План методичної роботи ЗДО складається на один навчальний рік і спрямовується на поліпшення науково-теоретичної, методичної та практичної підготовки педагогічних кадрів.

Він обов'язково включає зміст і заходи методичної діяльності відділу освіти та інноваційні форми роботи з педагогічними працівниками ЗДО, які доцільно спланувати, виходячи із запитів самих педагогів, а такожрекомендацій методичних служб ЗДО та відділу освіти.

Структура річного плану методичної роботи з педкадрами включає наступні блоки:

1.Підвищення професійної компетентності педагогічних працівників ЗДО В цьому блоці передбачаютьсятрадиційні форми роботиз педагогами, що спрямовані на підвищення їхньої професійної компетентності через активну участь у районних та садових методичних заходах(методичні об'єднання;

знайомство з інноваційними методиками (інформаційно-педагогічні дні «Це цікаво знати»); інструктивно-методичні наради; індивідуальні консультації;різновиди групових консультацій (6-7 на рік); виставка-презентаціяновинок науково-методичної літератури, кращого розвивального наочно-дидактичного матеріалу тапедагогічного досвіду; педагогічні години з оглядом періодичних видань; організація «педагогічних зустрічей»; виставки-ярмарки; конкурси освітніх технологій; педагогічні читання; наставництво або стажування (школа молодого спеціаліста);різновиди семінарів; різновиди шкіл; колективний перегляд (відкриті покази); конференція; педагогічний лекторій

2 Анкетування; день методичного навчання; співбесіди тощо)..Удосконалення професійної творчості В цьому блоці передбачаютьсянетрадиційні форми роботиз педкадрами (панорама методичних знахідок; конкурси педагогічної майстерності; конкурс «Вихователь року»; педагогічна вітальня; майстер-клас; клуб творчих педагогів; творча майстерня; творча лабораторія; творча група; ініціативна група; проблемна група; проблемний стіл; «круглий стіл»»; авторська школа майстра; творчі конкурси та огляди; декада педінновацій у педагогів, що атестуються; тиждень педагогічного звіту; творчий звіт; творче портфоліо-презентація; творче портфоліо-звіт; робота опорного ЗДОтощо).

3.Самоосвіта

В цьому блоці планується робота, пов'язана із самоосвітою педагогів (тематика індивідуальних проблем, над якими працюватимуть педагоги в поточному навчальному році; складання індивідуальних планів з підвищення професійного рівня; обговорення новинок педагогічної літератури; обмін досвідом роботи; взаємовідвідування; опрацювання нормативно-правової бази, кращих ППД, інноваційних технологій,передових статей; творчі звіти педагогів з індивідуальних тем самоосвіти тощо).

4.Педагогічні ради

В цьому блоці планується 3-4 (за потребою 4-5) засідань педагогічних рад на рік. Цьому розділ

у приділяється особлива увага, оскільки педагогічна рада в ДНЗ є важливим колегіальним постійно діючим органом управління дошкільним закладом, на якому вирішуються актуальні питання, а саме:

-оцінка результативності реалізації Державної базової програми та хід якісного виконання програм розвитку, виховання та навчання дітей у кожній віковій групі;

-розгляд питань удосконалення організації навчально-виховного процесу вЗДО;

-визначення річного плану роботи ЗДО та педагогічного навантаження педагогів;

-затвердження заходів щодо зміцнення здоров'я дітей;

-обговорення питання підвищення кваліфікації педпрацівників, розвитку їхньої творчої ініціативи, впровадження у навчально-виховний процес досягнень науки і передового педагогічного досвіду; -аналіз проведення експериментальної та інноваційної діяльностіу ЗДО;

-визначення шляхів співпраці ЗДО з сім'єю;

-розгляд питання матеріального та морального заохочення педпрацівників;

-заслуховування творчих звітів педпрацівників, які проходять атестацію;

-затвердження планів підвищення професійної майстерності педпрацівників тощо.

Відповідно до цільової установки рекомендується планувати і проводити такі види педагогічних рад(за К. Крутій):

науково-педагогічні(спрямовані на підвищення науково-теоретичного та методичного рівня освітнього процесу, впровадження нових методик, технологій,ППД в роботу ЗДО);

психолого-педагогічні(розглядають окремі досягненняпсихологічної науки, допомагають удосконалювативиховний вплив на дошкільників, поліпшувати стосунки між усіма учасниками навчально-виховного процесу);

тематичні(розглядають питання володіння методиками за певним розділом програми (лінією розвитку), рівень компетентності дошкільників з цього розділу);

проблемні(обговорюють питання реалізації науково-методичної проблеми в роботі ЗДО, розробляють концепцію розвитку закладу згідно з обраною темою); підсумковітанастановчі(присвячені аналізу підсумків минулого навчального року, обиранню нової науково-методичної проблеми ЗДО, обговоренню і затвердженню планів роботи, планів оздоровчої кампанії тощо); комбіновані(розглядають різні питання).

За формою організації плануються педради:

традиційні(доповідь, виступи, обговорення чітко за процедурою проведення)нетрадиційні (ділова гра, «круглий стіл», дискусія, аукціон ідей тощо),традиційні з використанням інтерактивних методів навчання педагогів(педагогічний ринг, КВК, педагогічний турнір, тренінг, фестиваль педагогічної майстерності, дискусія, дебати, банк ідей, робота в парах, діалог, «Карусель», «Мікрофон», «Мозковий штурм», аналіз ситуацій, «Без табу», «Обери позицію», «Зміни позицію», робота в малих групах, «Незакінчені речення», «Лабораторія невирішених проблем» тощо).

5.Атестація. Курсова перепідготовка В цьому блоці плануються заходи, які відображають послідовність процедури атестації педагогів: видання наказів; проведення засідань АК; вивчення системи роботи педагогів, які атестуються; творчі звіти педагогів за період атестації; складання карт самоаналізу педагогів, які атестуються; анкетування педагогів, які атестуються; психолого-педагогічний аналіз діяльності педагога, який атестується; опис системи (досвіду) роботи педагога, який атестується; засідання ради, позачергової педрадичи батьківського комітету ЗДО, на якому керівник ознайомлює педколектив та батьків з атестаційними характеристиками педагогів, які атестуються тощо. В цьому блоці планується курсова перепідготовка педагогічних працівників (вказується прізвище, ім'я, по батькові педагога, назва та термін проходження курсів; визначаються докурсові та післякурсові завдання).

6.Діагностика. Моніторингові дослідження(цей блокновий і ще не до кінця вивчений науковцями і практиками) В цьому блоці передбачаються діагностичні та моніторингові дослідження роботи та професійної компетентності педагогічних працівників, рівнів розвитку дітей,

зокрема:

-діагностика педагогічної майстерності педпрацівників (вересень, травень та за потребою);

-діагностика виконання Державних стандартів дошкільної освітина кінець дошкільного віку;

-діагностика виконання програми розвитку дітей, формування їх життєвої компетентності (щоквартально);

-педагогічнеобстеження рівнів розвитку дітей дошкільного віку (вересень, січень, травень);

-психологічне обстеження (діагностика) дошкільників (вересень-жовтень);

-діагностика нервово-психічного розвитку дітей раннього віку (вересень, січень, травень та за потребою);

-діагностика фізичного розвитку дітей (вересень, травень та за потребою);

-діагностика музичного розвитку дітей (вересень, травень та за потребою);

-моніторинг предметно-розвивального середовища в ЗДО та в кожній окремо взятій віковій групі;

-моніторинг навчально-методичного забезпечення освітнього процесу в ЗДО та в кожній окремо взятій віковій групі;

-моніторинг якості організації навчально-виховного процесу в ЗДО (за результатами опитування та анкетування батьків і вихователів);

-моніторинг роботи з охорони життя і здоров'я дітей;

-моніторинг показників винагороди педагогічних працівників за сумлінну працю та зразкове виконання посадових обов'язків (у відповідності до ст. 57 Закону України «Про освіту»;

-моніторинг роботи з батьками; -моніторинг адаптації молодих вихователів тощо.

Отже, науково-методична робота в ЗДО з педагогічними кадрами планується відповідно сучасних вимог з урахуванням конкретних умов, складу і підготовки педагогічних працівників, враховується їх освітній рівень, фахова майстерність, індивідуальні особливості. Під час організації науково-методичної роботи здійснюється гуманно-особистісний підхід до педагогів. Реалізація єдиної науково-методичної проблеми - центральна ланка в науково-методичній роботі ЗДО.

Організуючим центром всієї методичної роботи з педкадрамиєметодичний кабінет, оскільки: üзабезпечує інформаційну підтримку діяльності усіх структурних підрозділів методичної служби; üкоординує форми і методи роботи, спрямовані на підвищення професійної майстерності педагогів; üорганізовує систему заходів, спрямованих на розвиток творчого потенціалу педагогів, впровадження кращих ППД, інноваційних технологій на діагностичній і моніторинговій основі. Основні функції методичного кабінету:

1.Координація діяльності ЗДО з роботою райметодкабінету, методкабінету ОІППО.

2.Вивчення та впровадження інновацій.

3.Консультування педагогів, батьків.

4.Науково-методичне інформування педколективу (розширення професійногосвітогляду).

5.Вивчення та аналіз проблем практичної освіти.

6.Діагностика педкадрів (визначення професійного рівня педагогів).

7.Самоосвіта педагогів (аналіз роботи згідно з індивідуальним планом підвищення професійного рівня).

8.Участь в атестації педагогів.

9.Систематичне вивчення стану освітнього процесу.

10.Наставництво, стажування молодих спеціалістів.

11.Розроблення методичних рекомендацій, зразків планування.

12.Виявлення, вивчення, узагальнення та поширення ППД.

13.Організація взаємодії із загальноосвітніми навчальнимизакладами.

14.Моніторинг стану освітнього процесу в ЗДО, готовності дітей до навчання в школі.

15.Корекція та оновлення інформації, впровадження ІКТ.

16.Створення позитивного психологічного клімату в педагогічному колективі.


Кiлькiсть переглядiв: 0