Аналітичні аспекти планування науково-методичної роботи в ЗДО.
Організація та планування методичної роботи з педагогічними кадрами в дошкільному закладі носить діагностично-прогностичний характер, оскільки лише знання особистісних рис усіх категорій педагогічних працівників, їхніх проблем і потреб, рівня творчих здібностей і професійної майстерності дає можливість методисту грамотно, змістовно та результативно спланувати методичну роботу,враховуючи умови дошкільного навчального закладу.
Для досягнення цієї мети визначаються такізавдання:
забезпечення цілеспрямованого методичного навчання всіх категорій педагогічних працівників (завідувач, методист, вихователі, молоді спеціалісти, вихователі-фахівці, керівники РМО та шкіл);
здійснення диференційованого підходу до вибору форм і засобів навчання педкадрів; використання інноваційних форм методичної роботи з ними;
вдосконалення науково-теоретичної, методичної та психологічної підготовки педагогів;
стимулювання педагогів до самоосвіти, активізація їхньої творчої ініціативи.
Принципи методичної роботи:
педагогічна співпраця з вихователями; робота в режимі довіри та доброзичливості; забезпечення творчої атмосфери тастимулювання творчої активності педагогів; надання вихователю права вибору; системність і дієвість методичних заходів; щоденна взаємодопомога; випереджальний характер методичної роботи.
Отже, першим кроком до організації та планування методичної роботи в ЗДО є вивчення професійної компетентності педкадрів на певній діагностичній основі.
Завдання професійного діагностування:
визначити ставлення до професійних обов'язків та рівень знань і вмінь кожного педагога;
виявити позитивні і негативні сторони діяльності педагога, причини негативів у його роботі. Діагностичні дослідження, анкетування показують, що педагогизавжди чекають від методичної служби практичної допомоги.
Виходячи з цього, й укладається структура методичної роботи в закладі та її планування з активним використанням інноваційних технологій.
План методичної роботи ЗДО складається на один навчальний рік і спрямовується на поліпшення науково-теоретичної, методичної та практичної підготовки педагогічних кадрів.
Він обов'язково включає зміст і заходи методичної діяльності відділу освіти та інноваційні форми роботи з педагогічними працівниками ЗДО, які доцільно спланувати, виходячи із запитів самих педагогів, а такожрекомендацій методичних служб ЗДО та відділу освіти.
Структура річного плану методичної роботи з педкадрами включає наступні блоки:
1.Підвищення професійної компетентності педагогічних працівників ЗДО В цьому блоці передбачаютьсятрадиційні форми роботиз педагогами, що спрямовані на підвищення їхньої професійної компетентності через активну участь у районних та садових методичних заходах(методичні об'єднання;
знайомство з інноваційними методиками (інформаційно-педагогічні дні «Це цікаво знати»); інструктивно-методичні наради; індивідуальні консультації;різновиди групових консультацій (6-7 на рік); виставка-презентаціяновинок науково-методичної літератури, кращого розвивального наочно-дидактичного матеріалу тапедагогічного досвіду; педагогічні години з оглядом періодичних видань; організація «педагогічних зустрічей»; виставки-ярмарки; конкурси освітніх технологій; педагогічні читання; наставництво або стажування (школа молодого спеціаліста);різновиди семінарів; різновиди шкіл; колективний перегляд (відкриті покази); конференція; педагогічний лекторій
2 Анкетування; день методичного навчання; співбесіди тощо)..Удосконалення професійної творчості В цьому блоці передбачаютьсянетрадиційні форми роботиз педкадрами (панорама методичних знахідок; конкурси педагогічної майстерності; конкурс «Вихователь року»; педагогічна вітальня; майстер-клас; клуб творчих педагогів; творча майстерня; творча лабораторія; творча група; ініціативна група; проблемна група; проблемний стіл; «круглий стіл»»; авторська школа майстра; творчі конкурси та огляди; декада педінновацій у педагогів, що атестуються; тиждень педагогічного звіту; творчий звіт; творче портфоліо-презентація; творче портфоліо-звіт; робота опорного ЗДОтощо).
3.Самоосвіта
В цьому блоці планується робота, пов'язана із самоосвітою педагогів (тематика індивідуальних проблем, над якими працюватимуть педагоги в поточному навчальному році; складання індивідуальних планів з підвищення професійного рівня; обговорення новинок педагогічної літератури; обмін досвідом роботи; взаємовідвідування; опрацювання нормативно-правової бази, кращих ППД, інноваційних технологій,передових статей; творчі звіти педагогів з індивідуальних тем самоосвіти тощо).
4.Педагогічні ради
В цьому блоці планується 3-4 (за потребою 4-5) засідань педагогічних рад на рік. Цьому розділ
у приділяється особлива увага, оскільки педагогічна рада в ДНЗ є важливим колегіальним постійно діючим органом управління дошкільним закладом, на якому вирішуються актуальні питання, а саме:
-оцінка результативності реалізації Державної базової програми та хід якісного виконання програм розвитку, виховання та навчання дітей у кожній віковій групі;
-розгляд питань удосконалення організації навчально-виховного процесу вЗДО;
-визначення річного плану роботи ЗДО та педагогічного навантаження педагогів;
-затвердження заходів щодо зміцнення здоров'я дітей;
-обговорення питання підвищення кваліфікації педпрацівників, розвитку їхньої творчої ініціативи, впровадження у навчально-виховний процес досягнень науки і передового педагогічного досвіду; -аналіз проведення експериментальної та інноваційної діяльностіу ЗДО;
-визначення шляхів співпраці ЗДО з сім'єю;
-розгляд питання матеріального та морального заохочення педпрацівників;
-заслуховування творчих звітів педпрацівників, які проходять атестацію;
-затвердження планів підвищення професійної майстерності педпрацівників тощо.
Відповідно до цільової установки рекомендується планувати і проводити такі види педагогічних рад(за К. Крутій):
науково-педагогічні(спрямовані на підвищення науково-теоретичного та методичного рівня освітнього процесу, впровадження нових методик, технологій,ППД в роботу ЗДО);
психолого-педагогічні(розглядають окремі досягненняпсихологічної науки, допомагають удосконалювативиховний вплив на дошкільників, поліпшувати стосунки між усіма учасниками навчально-виховного процесу);
тематичні(розглядають питання володіння методиками за певним розділом програми (лінією розвитку), рівень компетентності дошкільників з цього розділу);
проблемні(обговорюють питання реалізації науково-методичної проблеми в роботі ЗДО, розробляють концепцію розвитку закладу згідно з обраною темою); підсумковітанастановчі(присвячені аналізу підсумків минулого навчального року, обиранню нової науково-методичної проблеми ЗДО, обговоренню і затвердженню планів роботи, планів оздоровчої кампанії тощо); комбіновані(розглядають різні питання).
За формою організації плануються педради:
традиційні(доповідь, виступи, обговорення чітко за процедурою проведення)нетрадиційні (ділова гра, «круглий стіл», дискусія, аукціон ідей тощо),традиційні з використанням інтерактивних методів навчання педагогів(педагогічний ринг, КВК, педагогічний турнір, тренінг, фестиваль педагогічної майстерності, дискусія, дебати, банк ідей, робота в парах, діалог, «Карусель», «Мікрофон», «Мозковий штурм», аналіз ситуацій, «Без табу», «Обери позицію», «Зміни позицію», робота в малих групах, «Незакінчені речення», «Лабораторія невирішених проблем» тощо).
5.Атестація. Курсова перепідготовка В цьому блоці плануються заходи, які відображають послідовність процедури атестації педагогів: видання наказів; проведення засідань АК; вивчення системи роботи педагогів, які атестуються; творчі звіти педагогів за період атестації; складання карт самоаналізу педагогів, які атестуються; анкетування педагогів, які атестуються; психолого-педагогічний аналіз діяльності педагога, який атестується; опис системи (досвіду) роботи педагога, який атестується; засідання ради, позачергової педрадичи батьківського комітету ЗДО, на якому керівник ознайомлює педколектив та батьків з атестаційними характеристиками педагогів, які атестуються тощо. В цьому блоці планується курсова перепідготовка педагогічних працівників (вказується прізвище, ім'я, по батькові педагога, назва та термін проходження курсів; визначаються докурсові та післякурсові завдання).
6.Діагностика. Моніторингові дослідження(цей блокновий і ще не до кінця вивчений науковцями і практиками) В цьому блоці передбачаються діагностичні та моніторингові дослідження роботи та професійної компетентності педагогічних працівників, рівнів розвитку дітей,
зокрема:
-діагностика педагогічної майстерності педпрацівників (вересень, травень та за потребою);
-діагностика виконання Державних стандартів дошкільної освітина кінець дошкільного віку;
-діагностика виконання програми розвитку дітей, формування їх життєвої компетентності (щоквартально);
-педагогічнеобстеження рівнів розвитку дітей дошкільного віку (вересень, січень, травень);
-діагностика нервово-психічного розвитку дітей раннього віку (вересень, січень, травень та за потребою);
-діагностика фізичного розвитку дітей (вересень, травень та за потребою);
-діагностика музичного розвитку дітей (вересень, травень та за потребою);
-моніторинг предметно-розвивального середовища в ЗДО та в кожній окремо взятій віковій групі;
-моніторинг навчально-методичного забезпечення освітнього процесу в ЗДО та в кожній окремо взятій віковій групі;
-моніторинг якості організації навчально-виховного процесу в ЗДО (за результатами опитування та анкетування батьків і вихователів);
-моніторинг роботи з охорони життя і здоров'я дітей;
-моніторинг показників винагороди педагогічних працівників за сумлінну працю та зразкове виконання посадових обов'язків (у відповідності до ст. 57 Закону України «Про освіту»;
-моніторинг роботи з батьками; -моніторинг адаптації молодих вихователів тощо.
Отже, науково-методична робота в ЗДО з педагогічними кадрами планується відповідно сучасних вимог з урахуванням конкретних умов, складу і підготовки педагогічних працівників, враховується їх освітній рівень, фахова майстерність, індивідуальні особливості. Під час організації науково-методичної роботи здійснюється гуманно-особистісний підхід до педагогів. Реалізація єдиної науково-методичної проблеми - центральна ланка в науково-методичній роботі ЗДО.
Організуючим центром всієї методичної роботи з педкадрамиєметодичний кабінет, оскільки: üзабезпечує інформаційну підтримку діяльності усіх структурних підрозділів методичної служби; üкоординує форми і методи роботи, спрямовані на підвищення професійної майстерності педагогів; üорганізовує систему заходів, спрямованих на розвиток творчого потенціалу педагогів, впровадження кращих ППД, інноваційних технологій на діагностичній і моніторинговій основі. Основні функції методичного кабінету:
1.Координація діяльності ЗДО з роботою райметодкабінету, методкабінету ОІППО.